Tilbage til nyheder

Userneeds’ panelmedlemmer gør brug af anmeldelser og online anbefalinger

25 marts 2020

Vi bliver allesammen eksponeret for et hav af valg og muligheder, når det kommer til forskellige oplevelser. Hvor skal vi tage ud og spise? Hvilken film skal vi se? Hvem skal vi booke ferie igennem? Der er så mange muligheder, og det kan være svært at træffe en beslutning. Samtidig oplever vi en digital udvikling, der har medført, at vi har let og hurtig adgang til en masse information og vidensdeling. Derfor har vi i Userneeds fundet det interessant at spørge vores panelmedlemmer i Norden og Irland om følgende: ”Bruger du anmeldelser og online anbefalinger inden du vælger restaurant, film, lejer et hotelværelse eller lignende?”

Vi er som mennesker socialt anlagt og nyder at bruge tid med vores venner og familie. En cafétur, en tur i biografen, en Netflix aften med take away, en rejse væk fra hverdagen. Dette er blot nogle af de ting, vi som mennesker elsker at lave sammen. Men det kan være svært at beslutte, hvilken café eller film man skal vælge. Vi bliver eksponeret for en masse reklame, og samtidig er der mange muligheder. Derfor kan det for nogle være brugbart med en anmeldelse eller online anbefaling, der kommer fra en forbruger selv, da dette virker mere troværdigt.

Som følge af den digitale udvikling har det aldrig været nemmere at finde en anmeldelse eller anbefaling online, men gør Userneeds’ panelmedlemmer i Norden og Irland brug af denne mulighed? Det har vi i Userneeds opsat en quick poll for at undersøge. Resultatet var tydeligt – mellem 79 og 88 procent svarer, at de i et vist omfang bruger anmeldelser og online anbefalinger inden de vælger restaurant, film, lejer et hotelværelse eller lignende. Det kan derfor godt være, at den digitale udvikling har medført, at vi har mere information at forholde os til, men samtidig nyder vi godt af at kunne bruge information såsom anmeldelser og anbefalinger.

I Irland har 14 procent svaret ”Ja, altid” til spørgsmålet, og er det land, hvor flest af vores panelmedlemmer gør brug af anmeldelser og online anbefalinger hver gang. Denne procentdel er i Finland kun 6, hvilket er lavest. Dernæst følger Danmark (9 procent), Sverige (10 procent) og Norge (12 procent). Det er altså ikke store procentdele i de forskellige lande, der bruger anmeldelser og online anbefalinger hver gang, men tilgengæld er det mellem 32 og 34 procent, der svarer, at de ofte gør brug af det. Yderligere er det mellem 37 og 43 procent, der svarer ”Ja, nogle gange”. Det er altså tydeligt, at Userneeds’ panelmedlemmer i et eller andet omfang udnytter muligheden for at læse en anmeldelse eller online anbefaling før de f.eks. vælger restaurant eller film.

Der er dog også nogle mennesker, der slet ikke gør brug af muligheden. I Finland og Danmark er der flest panelmedlemmer, der ikke gør brug af anmeldelser og online anbefalinger. I disse lande har henholdsvis 21 procent og 20 procent af panelmedlemmerne svaret ”nej” til, at de gør brug af det. I Norge er det kun 12 procent, der aldrig bruger det, 14 procent i Sverige og 16 procent i Irland.

Vi håber du fandt det interessant at læse om resultatet af denne quick poll. Userneeds takker alle der har svaret på den.